La Tribu Van Meerbeeck

Matthias bientôt 3 ans, cherchez la touche verte, où trouvez-le à rassembler des petits trésors et les mettre dans ses poches ;
William, bientôt 3 ans aussi - étonnant non? -, vous le reconnaîtrez à une touche bleue - blue bill - il saute et court partout! ;
Amélie, la seule vraie princesse de la tribu, curieuse, délicate et une vraie actrice de théâtre en rose ou lila!

02/03/2008

Manu-week

Verleden maandag had ik mijn ontmoetingsafspraak met de mensen van Sagrada Familia. Ik kreeg er te horen dat ik volledig op het microkredieten-programma zou gezet worden (heb in het verleden mijn eindejaarswerk daarover geschreven). Ik vind het dan ook zeer interessant om een nieuw parktijkvoorbeeld te ontdekken. In Honduras was de theorie echt ver te zoeken, en was er eigenlijk maar weinig sprake van professionalisme.
Hier lijken ze echt wel te weten hoe ze aan microfinanciering doen. Ze werken in 6 verschillende wijken, met telkens een maatscahppelijk werkster die verantwoordelijk is. Geïnteresseerden komen horen hoe het project ineenzit. Als ze effectief een lening willen om hun huis te verbeteren, uit te breiden of van ‘scratch’ te beginnen bouwen, dan moeten ze een groepje vormen met minstens 3 families (dit is de essentie van een solidaire lening, waarbij een van de grootste ‘garanties’ voor de instelling net de druk en gedeelde verantwoordelijkheid van de groep voor wat betreft de terugbetaling.)
De maatschappelijk werksters zijn van A tot Z verantwoordelijk voor het hele proces: info aan geïnteresseerden, begeleiding bij het vormen van de groep, contacteren van een architect die de gezinnen gratis een advies verleent, een ‘sociaal onderzoek’ uitvoeren door op huisbezoek te gaan, en de groep opvolgen tijdens het terugbetalen van de lening. Ik vlieg de komende weken van wijk tot wijk om de job een beetje te leren, en zal dan bekijken welke taken ik zelfstandig zal beginnen uitvoeren. Enige grote nadeel: die wijken liggen POKKEVER! Man man … Ik begin het transport hier al beter te kennen dan bepaalde argentijnen! De wijk die ik dinsdag bezocht, lag maar liefst op 2uur hiervandaan!
Enfin, morgen, zoals elke maandag, moet ik op het hoofdkantoor zitten, en dat is maar 1 bus en 45min trein hiervandaan! Bovendien heb ik gekozen voor 4daagse weekends, dus voor wat hoort wat en ik zal die lange afstanden wel zien te overleven!

Pierre heeft ook best wel een drukke werkweek achter de rug, en tussen vroege conf-calls (6u30) en laat thuiskomen, blijkt de job toch wel zijn nodige challenges te hebben. Interessant en uitdagend gezien het tekort aan werkkrachten! Zolang er maar geen retour Barcelona inzit!

Manu heeft ook flink gewerkt ;-) Elke dag had ie wel een klant te bezoeken, met aansluitend meestal restaurantbezoek ook! Een keer heeft het weer toegelaten dat hij ook ons plonszwembadje zou ontdekken. De andere fotos (van
www.clarin.com gehaald) geven het contrasterende weer aan. Er zijn hier donderdag heuse overstromingen geweest, met evacuaties tot gevolg, alsook cano’s in de straten, en water tot in de bussen, onderbroken metrolijnen, en chaos, chaos, chaos leidend tot de nodige politieke beloftes.
Het slechte weer zou nog enkele dagen blijven duren, tot zover dus de Argentijnse zomer!

We hebben met Manu elke avond een nieuw plekje uitgeprobeerd, (vaak uit Marine’s waslijst aan tips gehaald! Gracias flaca!) en Manu heeft ons ook een verrassingsavondje-uit georganiseerd. Een heuse VIP-avond in de club ‘Museum’ op woensdag- afteroffice dag. Een spectaculaire zaal in San Telmo! Best wel leuk, goed gelachen (om Manu’s ‘contactpersoon’ die gewoon een buitenwipper leek te zijn, om het glaasje wijn dat ik dacht besteld te hebben, maar een hele fles bleek, enzovoort!)

Verder hebben we een avondje in ‘La Cigale’ in downtown microcentro gezeten op uitnodiging van Sofia en een paar vriendinnen, en uiteindelijk is Manu vrijdagavond vertrokken, via New York, terug naar Belgenland! Een uitgesproken positieve ervaring voor Pierre en ikzelf! Bedankt voor het bezoek (en uw super-stoten – letterlijk en figuurlijk-, de rhum, de avondjes uit, het gezelschap, de leuke babbels, … Volgende keer met Amelie erbij!)

Vrijdagavond hebben Pierre en ik dan maar eens rustig thuis gedineerd, en ook zaterdag hebben we dat gedaan, maar dan met bezoek! Drie Noorse meisjes (die ook via BAVolunteers hier een project doen), waarmee we al eens tot in de vroege uurtjes op café hadden gezeten, en ook Charlie en Sofie waren erbij, kwestie van het niveau ‘nativo’ wat op te krikken héhé! Het was gezellig, laat (uiteraard, als mensen uitgenodigd worden om 9u, maar op zijn overdreven Argentijns tegen middernacht aankomen! ) en zeker niet de laatste keer!

Aucun commentaire: